Mopa, den populære 17-fods allroundskude, blev for 34 år siden “født” med den skavank, at den under sejlads sendte saltvandssprøjt i hovedet på de ombordværende. Nu er det slut. Mopa fremstilles nu med en splinterny bund med indstøbte lister, der tager den kolde afvaskning
Af Henning Kørvel
Det er hævet over enhver tvivl, at Mopa, allroundskuden på 17 fod, der med Nils Bierre Hansen, Skibby, som ejer fra 1978, indtil han sidste år afstod rettighederne til Simon Kortegaard, Vilsund, blev solgt i over 800 eksemplarer, er et endog særdeles populært fartøj i småbådsklassen. Til havjagt, fiskeri og tursejlads.
Ligeså uomtvisteligt er det, at den på trods af sin popularitet var og stadig er en “sprøjtepeter”. Som følge af sit forstavnsdesign uden udpræget V-form til at få bovvandet ud til siderne smides det nemlig i stedet for i hovedet på de ombordværende med det usvigelige resultat, at de i vinterhalvåret, hvor vandet er koldt, ikke blot føler ubehag, men brillebrugere efter kort tids sejlads også er nødt til at pudse brilleglassene for at se kunne se, hvad der foregår forude.
Følelsen af ubehag er dog ikke generel. Mopa-fabrikant gennem næsten 34 år, Niels Bierre Hansen, anså således ikke “ansigtsvasken” for at være et problem, der skulle gøres noget ved. Anderledes forholdt det sig for Mopasejler Simon Kortegaard, Vilsund, der inden overtagelsen af rettighederne til Mopa sidste år efter Nils Bierre Hansen havde fokus på problemstillingen. Hans bedre halvdel brød sig nemlig ikke om den kolde afvaskning, hvis hun skulle med ud at sejle.
Det resulterede i opfindelse af lister, navngivet SK-lister efter opfinderen, til montering i bunden af eksisterende Mopa. Resultatet var så godt, at Simon Kortegaard nu har gået linen ud og fået fremstillet en splinterny bundform, som listerne er en del af, hvilket betyder, at nye Mopa der fra nu leveres af Simon Kortegaard, er forsynet med lister, der tager den kolde afvaskning.
To års testning af SK-listen gik forud for dens integrering i den nye form, men de fremstilles også i løs udgave til eftermontering på eksisterende Mopa. Og der er run på dem. Simon Kortegaard har nemlig allerede eftermonteret SK-lister på hen ved 60 Mopa. Men flere vil utvivlsomt komme til. På You-Tube viser et filmklip SK-listens effektivitet, og her visualiseres tydeligt, at bovvandet som følge af SK-listerne slynges nedefter mod havoverfladen i stedet for opefter til kolde afvaskninger for ombordværende.
Har fået et mere maskulint look
Mopa bliver fortsat støbt i glasfiber af Thomas Pedersen, Langø Skibs- og Bådebyggeri ved Nakskov, mens Simon Kortegaard selv foretager apteringen og monteringen af motor på sit værksted ved boligen i Vilsund.
Samtidig med, at han har fået fremstillet en ny form til bunden med de revolutionerende lister, der tager den kolde afvaskning, er Mopa blevet seks centimeter bredere i samlingen, der dækkes af fenderlisten hele vejen rundt om fartøjet. Det giver efter Simon Kortegaards opfattelse et mere maskulint look til skuden, der også har fået nyt navn og nu hedder Mopa Patrol Explorer.
Ved samme lejlighed er den bageste del af fenderlisten blevet justeret. Hvor den før hældte lidt nedad, således at vand altid samlede sig her, er den nu blevet hævet, så den har samme vinkel som den øvrige fenderliste, og den bageste del af fenderlisten ikke længere samler havvand.
Selv om Mopa i sig selv er så indarbejdet et brand, er der på den anden side heller ikke den mindste tvivl om, at SK-listerne vil gå deres sejrsgang som en epokegørende nyhed, fordi de fremadrettet vil gøre Mopasejlads til en mere behagelig oplevelse uden saltvandsstænk i ansigtet.
Trods krisetider, der rammer stort set enhver sektor i samfundet – også den jagtprægede – så har Simon Kortegaard i den første måned af 2012 ikke færre end fire nye Mopa i ordrebogen. Han mener derfor, succesen er hjemme og ser med fortrøstning på fremtidens afsætning af Mopa, hvis medvirken i tv-programmet “Nak & Æd” utvivlsomt også bidrager til, at andre potentielle brugergrupper end de traditionelle får kendskab til fartøjet.