Nils Bierre Hansen har fremstillet 740 Mopa i de nu 30 år, han har ejet den populære jagtbåd
Af Redaktionen
„Kunne du tænke dig at skrive om Mopa 2”? Det spørgsmål blev jeg stillet på telefonen af Nils Bierre Hansen, Skibby. I år er det 30 år siden, jeg svarede ja til hans forespørgsel, og i „Jagt & Fiskeri” begik en anmeldelse af den lille havjagtskude, der blev starten på en trend.
Meget vand er løbet i stranden, siden Nils Bierre Hansen i 1978 overtog rettighederne til Mopa 2 efter opfinderen, Karl-Erik Hvid, dengang Amager. Indtil det tidspunkt var der af skuden med boblen foroven bygget omkring 150. Dertil yderligere omkring 50 kopier, hovedsagelig fremstillet af folk omkring Skibby, som havde fået tilladelse hertil af Karl-Erik Hvid. Den Mopa 2, Nils Birre Hansen gik i luften med for 30 år siden, var en modificeret udgave af den oprindelige Mopa 2.
Men udviklingsarbejdet fortsatte. Og i 1981 blev Mopa 2 pensioneret, og Mopa Senior tog over. I 1983 afløses Senior-udgaven af Mopa Sprint. Endelig kom i 1985 Mopa Patrol, som fortsat er på markedet.
– Jeg synes, det går fantastisk godt i øjeblikket og vil gerne holde det på det niveau, at vi pr. år producerer og sælger 17-18 nye Mopa Patrol, siger Nils Bierre Hansen og føjer til, at prisen for en Mopa Patrol med elektronik, 20 HK Honda og bådtrailer i dag er 120.000 kroner.
For 30 år siden var prisen for en Mopa 2 med motor, men uden bådtrailer, 13.000 kroner. 740 Mopa er siden 1978 gået ud fra montageværkstedet i Skibby Hovedgade, hvor først Skibby Cykler & Både Aps. residerede, nu Skibby Både Aps.
Produktionen fordeler sig på 287 Mopa 2, 88 Mopa Senior, 80 Mopa Sprint og 285 Mopa Patrol. I starten blev bådene fremstillet i eget regi, men gennem en længere årrække er den trendy 17 fods allround skude blevet produceret ude i byen, i de sidste fire år af Claus Jacobsen, Hørsholm.
I den første årrække, Mopa var på markedet i Nils Bierre Hansens regi, var køberne til den i overvejende grad jægere. Den største kundegruppe har fortsat jagttegn. Og selv om Mopa fortsat er populær til jagt på havfugle, så er anvendelsesviften bredere i dag, idet Mopa bruges til tursejlads med familien og fiskeri.
– Jeg har selv valgt, hvad jeg synes, var sjovt og passede ind i vores livsstil, siger Nils Bierre Hansen, der føler sig dybt privilegeret over at have skabt en forretning omkring Mopa.
– Jeg har nemlig haft det store held, at jeg aldrig har haft klager. Mine kunder er derfor blevet mine venner, og det får mig til at føle, jeg har været heldig. Da vi på et tidspunkt drev fem firmaer, herunder isenkramforretning, skal jeg gerne indrømme, at der har været op- og nedgangstider.
Men hvis jeg kun havde haft Mopa, så havde bådeafdelingen nok ikke eksisteret i dag, siger Nils Bierre Hansen, der har en drøm om at rejse ud i verden med sin Mopa Patrol som kuffert. Efter dåbsattesten har han nået pensionsalderen.
Og helt sikkert er det, at han nok ikke kommer til at få endnu 30 år som fabrikant og forhandler af Mopa. Derfor har der i et par år været en „øvelse” i gang.
– Jeg håber, at det er et generationsskifte, vi har gang i, siger Nils Bierre Hansen, som på grund af uafklarede regnskabsmæssige forhold ikke er i stand til at lukke mere op for posen vedrørende fremtiden i øjeblikket.
Næste stop: Isefjord
For 30. gang i træk afvikledes årets Mopatræf i Kristi Himmelfartsferien med start 1. maj i Middelfart og afslutning samme sted søndag 4. maj.
Aftenen forinden havde deltagerne fra de totalt set 55 Mopa markeret afslutningen i Kolding Fjord på Mopatræffet 2008. Her stemte de godt 100 deltagere traditionen tro om, hvor næste års Mopatræf skal afvikles. Afstemningen faldt ud til fordel for Isefjord og Roskilde Fjord. Og hvor dette års Mopatræk blev forestået af Østjysk Mopaklub, så vil ledelsen af Mopatræffet 2009 blive forestået af Nils Bierre Hansen, fordi det vil komme til at foregå på hans hjemmebane.
Socialt samvær mellem ejere af den populære allround skude er forklaringen på træffet, der i 30-års viften har været Danmark rundt. Vejret har ikke altid været godt til træffet.
Men det ofte dårlige vejr har til gengæld leveret det bevis, at Mopafolk ikke er pivede. Tro det eller lad være.