Flere flyselskaber følger åbenbart SAA’s beslutning og lukker ned for transport af jagttrofæer. Senest har Singapore Airlines og Emiraterne meldt sit forbud mod transport af jagttrofæer …

Af Redaktionen

Der er endnu uklarhed om fortolkningen af South Africa Airlines (SAA) udmelding. Vurderet ud fra citater fremført på TheSouthAfrican.com gælder det transport af alle slags jagttrofæer. Men vurderet ud fra udsendt pressemeddelse gælder det kun arter som næsehorn, elefant, løve og tiger, som ifølge CITES lister er truet af udrydelse. Sidst nævnte har der ikke været jagttid på i en menneskealder, hvorimod der stadig udøves kontrolleret trofæjagt på først nævnte tre arter.

Argumentationen for SAA’s forbud virker politisk, da man officielt hævder, at man ikke ønsker at støtte en industri, der er med til at udrydde truede dyrearter.

Hvis ikke SAA allerede havde lukket ned for transport af tigerskind, må det nye tiltag møde stor jubel blandt alverdens dyreelskere, da tigeren er truet af krybskytteri og befolkningstilvækst i dens få tilbageværende leveområder. Tigeren i Asien udsættes ikke for kontrolleret trofæjagt.

Derimod er der stadig jagt på næsehorn, løve og elefant i en række afrikanske lande.

Selv blandt jagt-skektikere er den generalle antagelse, at netop trofæjagt er årsag til, at det hvide næsehorn i Sydafrika trods massive krybskytteproblemer endnu skal tælles i tusinde. Mange privatejede farme investerer i næsehornopdræt, da et gammel udtjent næsehorn kan sælges til trofæjægere for ganske store beløb. Hornet fra det nedlagte næsehorn kan ikke formidles, men er kontraktbundet til jægeren.

Jagt på løve og elefant er dog stadig til debat, men blandt jægere argumenteres der for, at trofæafgifterne er med til at finansiere krybskyttekontrol uden for nationalparkerne.

– SAAs modstand mod transport af jagttrofæer bunder nok også mere i den praktiske håndtering af trofæerne end den bunder i de mere politiske synspunker, der har været fremført. Flyselskabet har simpelthen for tunge udgifter forbundet med at håndtere trofæerne, lyder det fra Marlene Jürgensen fra Labrador Carco.

Uanset baggrunden for SSA’s nye poltik ser det dog ud til, at flere flysselvskaber følger SAA’s eksempel. Seneste har Emiraterne og Singapore Airline valgt at følge trop. Det er da også signalværdien i flyselskaberne, der har vagt opsigt i jagtmiljøerne. Praktisk vil det næppe få den store betydning for europæiske jægere, da en stor del af de nedlagte trofæer transporteres via skib og selvskaber, som ikke har tilsluttet sig SAA’s linje.

SAA’s udtalelser til TheSouthAfrican.com står da også for egen regning. I følge Netnaturs oplysninger deles synspunktet ikke af det officielle Sydafrika, som oplever en stadig stigende interesse for landets jagtmuligheder. I 2013 er omsætningen i jagtturismen for første gang gjort op til over en milliard Rand.

I modellen herunder kan man se hvordan de forskellige flyselskaber forholder sig til transport af jagttrofæer. Den udvikling, som SAA har skudt skudt, kan dog betyde, at oversigten kan forandre sig over den kommende tid.

Rhinoskema

 

Del gerne artiklen hvor du ønsker...
Translate »

direkte i indbakken!

Hold dig opdateret om jagt, natur og vildt.
 Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu!
Exit mobile version