SCI præsident Higgins langer ud efter de flyselskaber, som har valgt at kriminalisere lovlydige jægere, der følger alle regler og regulativer …
Af Redaktionen
Selv om South African Airways (SAA) har løftet deres embargo og nu tillader transport af lovligt nedlagte jagttrofæer, halter det stadig efter med mange andre selskaber.
Nemlig de selskaber der valgte at følge i kølvandet på SAA, som var det første selvskab, der nægtede at transportere jægernes trofæer.
LÆS MERE: South African Airways lukker ned for transport af jagttrofæer
SSA beslutning satte bølgen i gang, der fik både flyselskaber og rederier til at forbyde transport af jagttrofæer.
SCI præsident Higgins er ikke i tvivl om, at selskaberne er under indflydelse af fanatiske anti-jagtorganisationer, der ikke forholder sig til det faktum, at jægerne er med til at finansiere en række bevaringsprogrammer i bl.a. Afrika.
De amerikanske jagt-milliarder smitter nemlig af på en rækker lande.
“The U.S. Fish and Wildlife” har estimeret, at den amerikanske jagtindustri genererer ikke mindre end 38 milliarder dollars hver eneste år.
– En del af disse penge hilses velkommen i en række lande, herunder Afrikanske nationer, som modtager et stort antal amerikanske jægere hver eneste år forklarer Higgins til “The Hills Congres Blog”. Higgins oplyser, at ikke mindre end 680.000 amerikanere i dag er beskæftiget med jagt.
Flyselskaberne officielle begrundelse for embargoen, er, at de dermed vil undgå at transportere ulovligt nedlagte dyr.
Den forklaring køber SCI præsidenten dog ikke.
– Når flyselskaberne nægter lovlydige jægere at transportere deres trofæer, svarer det til, at en restaurant nægter at skænke alkohol til alle gæster i frygt for at man risikerer at skænke til endnu ikke myndige kunder.
Higgins understreger, at der naturligvis er nultolerance over for krybskytteri. Men krybskytteriet løses ikke ved at lukke ned for transport af jagttrofæer og dermed lukke ned for jagtturismen.
– Mange af de selvskaber, der nægter at flyve med jagttrofæer gør det i en god mening. De er overbevist om, at de hjælper med at bevare verdens vilde dyreliv.
– Men det modsatte er rent faktisk tilfældet, slutter Higgins, der undrer sig over, at flyselskaberne underminerer deres eget forretningsgrundlag.
– De kriminalisere faktisk en stor gruppe købestærke kunder – ganske enkelt fordi de lader en gruppe fanatikere med en slet skjult agenda sætte kursen.