Af Ib Nordentoft Andersen
Den en side korte pressemeddelelse sammenfatter de få ændringer der i juni 2010 er tilføjet Rigsadvokatens 48 sider lange ”Meddelelse nr. 6/2005 J.nr. RA-2008-801-0004” Og lad os starte med at fastslå at, på trods af mange overskrifter i dagspressen om det modsatte, er våbenloven ikke ændret, det drejer sig udelukkende om, politiets og anklagemyndighedernes muligheder og retningslinjer for at udvise større konduite i individuelle sager.
Det vil sikkert forbløffe mange, men den oprindelige paragraf om knive over 7cm på offentlige steder (§4 stk.1 i lov nr. 861 af 1987) er faktisk, bortset fra punktet om bladets evne til at kunne låses, ikke blevet ændret siden vedtagelsen i 1987, men det er udelukkende administrationen og især strafferammen, der løbende er blevet skærpet og derfor har tiltrukket sig jægernes og andre fritidsfolks opmærksomhed.
Det vil sige, at jægere og lystfiskere gennem 21år har levet ganske fredeligt med de regler som, de seneste to år, pludseligt har været årsag til store samfundsdebatter og personlige problemer for ellers lovlydige borgere, men tydeligvis ikke har påvirket de kriminelle elementer man egentlig ønskede at ramme. Altså en alt i alt forfejlet indfaldsvinkel til et problem der ikke stammer fra lovlydige borgeres anvendelse af knive, men udelukkende skyldes utilpassede elementer i visse dele af samfundet.
Allerede ved stramningerne af strafferammen i 2008 og politikernes samtidige, uovervejede krav til politiet om ”effektiv håndhævelse” af en lov der faktisk allerede virkede så godt som man kunne forvente, blev der hørt, måske alt for spage, advarsler om forudseelige problemer der først og fremmest ville ramme lovlydige borgere. Indtil stramningerne havde loven givet mulighed for at straffe personer der af kriminelle årsager spankulerede rundt i nattelivet med knive, men samtidig sikrede politiets fornuftige administration af loven, at der ikke blev lagt væsentlige hindringer i vejen for den store del af befolkningen, der havde behov for et brugseffektivt stykke værktøj, det være sig håndværkerens enhåndsbetjente Stanley kniv, jægerens foldekniv der kunne låses i åben stilling, lystfiskerens 18cm filetblad eller spejderens Slirekniv med 12cm langt blad. Pludseligt blev den besøgende tyske bilist potentiel ”kriminel” fordi han havde et multiværktøj med et 7,5cm knivblad liggende i sin bil, noget der for øvrigt anbefales af ADAC, men her i Danmark ville give ham 7 dages ubetinget fængsel!
Og jægeren der, undervejs hjem på premieremorgenen 16 maj, gik ind til bageren for at tage rundstykker med hjem til den stadig sovende lillemor, i stedet risikerede at få foræret syv dage med fri kost og logi, uden rundstykker! Men nu har rigsadvokaten endelig barslet med ”Nye retningslinjer for knivsager” så det måske fremover endnu engang bliver muligt at blødgøre husfruen med en pose rundstykker og turisterne kan rejse hjem med et rimeligt positivt indtryk af det danske retssystem. Og hvilke ”retstilstande” kan vi så forvente efter rigsadvokatens skrivelse:
Ja, umiddelbart kunne man selvfølgelig håbe på tilstande, der ligner hvad vi havde for ti år siden, men så optimistiske drømme kan vi vist roligt glemme, så lad os kikke nærmere på, hvad der egentlig står, også mellem linjerne, i den halvdel af skrivelsen der har særlig betydning for jægerens daglige omgang med hans lovlige knive: Knive, der anvendes som værktøj i lovligt erhverv eller i forbindelse med jagt, lystfiskeri og sportsudøvelse, kan lovligt besiddes på offentligt tilgængeligt sted.
Det samme gælder for knive, der anvendes i forbindelse med anden lovlig fritidsaktivitet, f.eks. spejdere og andre, som dyrker friluftsvirksomhed, herunder vandreture, skovture og lignende. #1 Det er desuden lovligt at besidde en kniv direkte på vej til eller fra den aktivitet, hvor kniven skal anvendes, f.eks. i forbindelse med en fisketur eller en spejderlejr.
Efter Rigsadvokatens opfattelse kan der endvidere foretages ophold eller ærinder undervejs, når dette ud fra en samlet vurdering af omstændighederne må anses for rimeligt. I denne vurdering vil bl.a. indgå formålet med og stedet for opholdet/ærindet, varigheden heraf, knivens placering og troværdigheden af besidderens forklaring om omstændighederne omkring besiddelsen af kniven. F.eks. vil et ophold med henblik på at tanke benzin eller foretage indkøb på vej i sin bil til eller fra den aktivitet, hvor kniven skal anvendes, normalt ikke udgøre en overtrædelse af våbenloven, hvis kniven forbliver i bilen. #2 Det samme gør sig, efter Rigsadvokatens opfattelse, gældende, hvis en netop indkøbt husholdningskniv medbringes på den videre indkøbstur i en taske eller lignende eller ligger i bilen, mens der foretages andre ærinder. Derimod vil det som udgangspunkt være en overtrædelse af våbenloven, hvis en kniv, der opbevares på en lettilgængelig måde, f.eks. i en lomme, medbringes på en restaurant. #3 Der vil normalt aldrig foreligge et anerkendelsesværdigt formål, når en kniv medbringes til f.eks. sportskampe eller i nattelivet ved eller på f.eks. et diskotek eller et værtshus.
Her ser vi den første tilføjelse/uddybning i vurderingen af begrebet anerkendelsesværdigt formål, idet f.eks. svampesamlere og lignende fremover roligt kan lægge en fornuftig kniv i kurven. #2: Dette er den væsentligste uddybning af problematikken. Her fjernes det store springende tvivlsspørgsmål om lovligheden i et logisk, tids- og transportbesparende ophold på vej hjem fra den aktivitet, hvor kniven var anerkendelsesværdig!
Dette ophold bør dog være rimeligt logisk underbygget med hensyn til den geografiske lokalitet, personens påklædning samt knivens tilgængelighed og egnethed til den påståede aktivitet. Hvis en herre i jagttøj, på den generelle rute mellem jagtområde og bolig, stopper ved f.eks. et bageri, tankstation eller lignende og efterlader sin 9cm lange jagtdolk i køretøjets bagagerum mens transaktionen foregår, vil han være helt inden for lovens rammer og ånd. Men hvis den samme herre antastes omkring midnat på en af byens bedre restauranter langt fra hjem og jagtområde og han er iført smoking, 15cm Bowie-kniv i bæltehylster, ja så ser det jo ikke for godt ud.
Dette punkt er vist ret selvforklarende, men husmoderen på vej hjem i bussen bør nok lade den nyindkøbte 18cm køkkenkniv forblive i den originale indpakning nederst i indkøbsposen. #4: Her burde der vist heller ikke kunne være nogen tvivl. Husk for øvrigt at lystfiskerens ”priest” og jægerens fangstkølle (Totensläger) er omfattet af samme brugs og besiddelsesregler som jagtknive med bladlængde over 12cm.
Konklusion: Bortset fra at give den lovlydige knivbruger lidt information om nogle enkelte rettigheder og ganske få facetter af lovens faldgruber, er Rigsadvokatens meddelelse J.nr. RA-2008-801-0004 først og fremmest en hjælpende hånd til både borger, politi og anklagemyndigheder om hvordan en lov, der aldrig burde have været nødvendig, bedst kan beskytte samfundet som helhed og knivbrugeres lovlige rettigheder i særdeleshed. Og i fremtiden burde Folketingets 179 orakler måske lige lade lovforslag ( f.eks. hundeloven!?) tager en lidt længere tur rundt blandt fagfolk, før den bedrevidende grønne knap bliver aktiveret. Og ikke, som i dette tilfælde, barsle med noget makværk og derefter skubbe ansvaret over på politiet.