Hjortevildt og biler har altid været en farlig cocktail for begge implicerede parter – og der bliver gjort mange tiltag rundt omkring for at undgå kollisionerne

Vildtulykker og afværgeforanstaltninger

Af Peter Thisted

I Lapland eksperimenteres der med “levende” reflektorer for at reducere antallet af trafikuheld med rensdyr.

Finske opdrættere sprøjter dyrenes gevir og skind med en reflekterende farve, for at dyrene skal være lettere at se i mørket, fortæller Anne Ollila, direktør for Verband, til tv-kanalen YLE. I første omgang blev farven testet på rensdyr i Rovaniemi.

Ifølge Ollila sker der årligt mellem 3.000 og 5.000 ulykker, hvor rensdyr er impliceret.

Hos redaktionen har vi dog svært ved at holde masken i de rette folder – tanken henledes helt af sig selv på hundredevis af jægere, der ved synet af de selvlysende gevirer knæler i vejkanten for Skt. Hubertus …

 

 

I nabolandet Sverige forsøger man sig også med mange tiltag, og her er det specielt elgen, der er hovedpersonen. Ifølge den svenske bilindustri er der vilde dyr involveret i to tredjedele af alle trafikulykker i Sverige. Elg tegner sig for omkring 6.000 uheld årligt.

I Norge ligger dette antal på omkring 2.000 episoder.

Bilisterne bliver alvorligt kvæstet eller dræbt ved mødet med en elg, da det omkring 400 kilo tunge dyr ved anslaget straks bøjer sig på grund af de lange tynde ben, og på den måde ofte ryger ind gennem bilens forrude.

Både lys og lyd

I Nordnorge er flere nye projekter blevet iværksat for at reducere antallet af elg-ulykker. Det drejer sig om både traditionelle vildt-reflektorer, spejle, rovdyr-dufte og varmefølsomme kameraer.

Et belysnings- og lydsystem er testet i to regioner. Her reagerer reflekser på billygter og udløse en høj ultralyd, som skal afskrække dyrene. Samtidig blinker nogle lygter på et “lysshow”, som de norske medier har døbt det.

Systemet er blevet udviklet i Østrig og allerede anvendt med stor succes. Vildt-akustiske varslingssystemer har også været anvendt i Schweiz igennem de seneste år. Tests i flere kantoner har dog ikke vist nogen klar forbedring her.

På nogle ruter har men opstillet nogle infrarøde varslingssystemer, der aktiverer nogle lysskilte, der advarer bilisterne, når der er vildt der bevæger sig i terrænet langs vejen.

Mange bilproducenter har i dag udviklet tekniske løsninger, hvor bilen udstyres med en radar-sensor og kamera, der er i stand til at udløse en automatisk nødbremsning. Denne er også effektiv i forbindelse med påkørsel af vildt.

Fløjte på bilen

Et nyere tiltag er at montere en vildtfløjte på køretøjet.

Fløjten bruges til at skræmme dyr væk fra vejen. Fløjten udsender en højfrekvens lyd, som dyr kan høre på lang afstand. Lyden produceres ved en fart på over 35 km/t.

Du fastsætter fløjten under sidespejlene med det dobbeltklæbende tape, som er fastgjort under fløjten. Vildtfløjten kan også monteres på f.eks. kølegitter eller kofangere. Det kræver blot, at luften kan passere frit igennem fløjten.

Vildtfløjten kan bruges på motorcykler, biler, campere, lastbiler.

Med denne fløjte kan du beskytte både dyrene og dig selv, når du kører på veje, hvor der færdes vildt.

Del gerne artiklen hvor du ønsker...
Translate »

direkte i indbakken!

Hold dig opdateret om jagt, natur og vildt.
 Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu!
Document
Se mere
Exit mobile version