Modemagasin fravælger brug af billeder og herunder reklamer med pelsdyr og beslutningen kan måske medføre en dominoeffekt, der vil tage store dele af modebrancen med sig
Af Redaktionen
Dyrevelfærd og opfattelse af samme er kræfter i markedet, der skal tages meget alvorligt.
Det kan jægere om ikke anden skrive under gå.
For cirka fem år siden var jagtturisterne og hele den tilknyttede branche ved at miste fundamentet for jagtrejser, da en række flyselskaber valgte at forbyde transport af skind og horn fra lovligt nedlagte vildtarter.
Den gang startede det hele med et forbud i Sydafrika. Herfra spredte det sig og flyselskab efter flyselskab lukkede ned som brikker i et spil domino.
Nu ser det ud til at pelsindustrien kan blive ramt af en tilsvarende kampagne, der kan risikere at rykke tæppet væk under industriens mulighed for at markedsføre sig i vigtige medier.
Det internationale ELLE har i følge Greenupdate forbudt brug af billeder, der viser produkter lavet i pels.
Elle er et oprindeligt fransk dameblad grundlagt i 1945 af Pierre Lazareff og Hélène Gordon. Fra 1988 udkom bladet også i USA, og siden er der kommet flere sprog til. Det er i dag verdens største dameblad:
KILDE WIKIPEDIA
Ikke overraskende jubler dyreværnsorganisationen Anima over den historiske beslutning og i følge Greenupdate forventes der nu en dominoeffekt i resten af modepressen.
Lagardère Group, som ejer brandet ELLE, har allerede indfaset den nye politik i 13 ud af 43 lande. De øvrige lande vil ifølge oplysningerne følge efter.
LÆS OGSÅ: