Selv om Mopafabrikant siden 1978, Nils Bierre Hansen, Skibby, omlagde bådefirmaet i februar i år, og involverede Simon Kortegaard, Vilsund, til aptering af nye Mopa til købere i Jylland, og han således – om end på lidt anden måde end tidligere – fortsatte sin metier, så var han alligevel interesseret i at afhænde Mopa, når den rigtige arvtager dukkede op.
Han dukkede faktisk op i Skikkelse af Simon Kortegaard. Og med tilbagevirkende kraft fra 1. august 2011 har han overtaget rettighederne til at producere Mopa, hvilket vil ske under brandet, Mopa Patrol Både.
– Jeg har sejlet Mopa siden 2007, og elsker båden til jagt og tursejlads. Jeg er derfor meget glad for at have fået en aftale i stand om overtagelse af rettighederne til at producere båden, siger Simon Kortegaard, der agter at drive Mopafirmaet på halvtid sideløbende med, at han i den anden halvdel af sin disponible tid jobber som musikpædagog. I rygsækken har han også en uddannelse som klejnsmed.
Simon Kortegaard har allerede apteret fem Mopa, og han har med nytænkning i form af sk-lister, monteret i bunden af Mopa, fjernet omkring 80 procent af saltvandssprøjtet op over vindspejlet. Samtidig gør nytænkningen Mopa mere stabil. Virkningen af sk-listerne er blevet testet grundigt, og da der ikke er den mindste tvivl om den tilsigtede virkning, så vil der blive lavet en ny form, så kommende nye Mopa vil blive produceret med de saltvandssprøjtedæmpende lister i bunden.
Simon Kortegaard har i det hele taget en innovativ indstilling, og det er derfor utænkeligt, at sk-listerne der fjerner det meste af saltvandssprøjtet, bliver den sidste nytænkning, han vil introducere for Mopa.
Skroget til Mopa vil fortsat blive produceret af Thomas Pedersen, Langø Skibs- og Bådebyggeri ved Nakskov. Simon Kortegaard vil på eget værksted i tilknytning til boligen i Vilsund derimod selv forestå al aptering og udføre reparationer på brugte Mopa.
Simon Kortegaard vil som ny Mopafabrikant også forestå distributionen af reservedele, herunder nye kalecher, der i fremtiden vil blive fremstillet i Jylland. Han har i den forbindelse fået overdraget størsteparten af Nils Bierre Hansens reservedelslager. Nils Bierre Hansen vil dog i stærkt begrænset omfang ligge inde med et mindre reservedelslager til servicering af Mopaejere øst for Storebælt. Han understreger dog, at det kun bliver i mindre skala.
– Jeg er glad for, at det er lykkedes at få kabalen til at gå op, og jeg føler mig helt overbevist om, at jeg ikke kunne have fundet nogen bedre end Simon Kortegaard til at overtage Mopa, siger Nils Bierre Hansen, der dog stadigvæk vil have en finger med i spillet, idet han har en garantiforpligtelse over for ejerne af de omkring 800 Mopa, der sejler rundt i danske farvande, produceret i hans regi, siden han i 1978 overtog rettighederne efter opfinderen af Mopa 2, Karl Erik Hvid.
Noget tyder da også på, at Simon Kortegaard har fået en god start som Mopafabrikant. Han har – om ikke nye både i ordrebogen – så afgivet tilbud på nyproducerede Mopa. Og at der stadig er interesse for den populære 17-fods havjagts- og tursejladsbåd hos danske småbådssejlere, tolker han på et stort antal besøg på hjemmesiden: www.mopapatrol.dk.