50 millioner kroner skal anvendes på biodiversitet og befolkningens syn på jagt og jagtens rolle i naturforvaltningen
Ny millionindsats skal styrke jagtens rolle i naturforvaltningen
Af Redaktionen
Ny millionindsats skal styrke jagtens rolle i naturforvaltningen. Juni Fonden vil bruge op til 50 millioner kroner på ny stor satsning om jagt, biodiversitet og befolkningens syn på jagt.
Af Netnatur
Mere viden om jagtens betydning for naturen og danskernes holdning til jagt er omdrejningspunktet i den nye satsning ”Jagt i balance”, som 15. Juni Fonden nu lancerer.
Fonden lægger op til en samlet bevillingsramme på op til 50 millioner kroner over en tiårig periode.
Ifølge fonden skal indsatsen være med til at samle forskning, jægere, lodsejere og myndigheder omkring fremtidens naturforvaltning og samtidig styrke tilliden til jagt som en ansvarlig del af naturforvaltningen.
– Vi ønsker at bidrage til, at jagt også fremover står stærkt som en anerkendt og ansvarlig del af naturforvaltningen, siger Helene Kähler Hjenner, bestyrelsesformand for 15. Juni Fonden.
Dronning Marys Center ved Københavns Universitet bliver videnspartner i projektet og skal blandt andet stå for analyser og undersøgelser blandt jægere, lodsejere og den brede befolkning.
Programmet indledes med en toårig fase, hvor der skal indsamles viden og identificeres behov for yderligere forskning og samarbejde.
De første resultater ventes offentliggjort i begyndelsen af 2027.
Kort om projektet “Jagt i balance”
15 Juni Fonden lægger op til et årligt bevillingsniveau på op til fem millioner kroner over en tiårig periode. Projektet skal blandt andet undersøge jagtens betydning for biodiversitet, befolkningens syn på jagt og hvordan ny viden kan omsættes til praktisk naturforvaltning.









