Max Lidegaard – stifter og medindehaver af nyt dansk tøjmærke med fokus på jagt og udeliv, – satser på solid kvalitet til fornuftige priser og sammenligner ideen bag den brede tøjkollektion med den grundlæggende tanke bag udviklingen af en VW-passat
Af Netnatur.dk Foto: Shaggy Brechers. Annonce
Max Lidegaard er CEO og stifter af VikinX – et forholdsvist nyt brand, der tilbyder tøj til jægere og andre, der sætter på pris på et aktivt udeliv.
Men hans forretningsliv har ikke altid handlet om tøj til jagt og outdoor.
Faktisk har det handlet om produktion af sportstøj.
– I 35 år, for at være præcis, har jeg produceret tøj til en lang række kendte sportsmærker, forklarer Max Lidegaard.
Blandt aftagerne af sporstøj fra hans danske og udenlandske fabrikker er kendte brands som f.eks. Puma, Hummel, H2O, Kappa, Umbro og Diadora. Tøj som anvendes af en lang række sportsudøvere på alle niveauer over det meste af verden – herunder også af det danske fodbold- og håndboldlandshold.
– I alt har jeg produceret sportstøj til omkring 40 forskellige lande, lyder det fra Max Lidegaard, der tilføjer, at sport altid har udgjort en stor del af hans liv.
– Min passion for jagt, fiskeri og udendørsliv er dog med tiden kommet til at fylde mere og mere og for fire år siden besluttede jeg at dreje produktionen af sportstøj mod produktion af tøj til jagt og outdoor.
– Jeg drømte om et brand, hvor man med god samvittighed kan købe et sæt outdoor tøj i god kvalitet, uden at skulle udskyde familieferien til næste år …
Denne filosofi blev til VikinX.
” Inspirationen til det nye brand udspringer af en tid, hvor vi ikke var styret af elektronik, sociale medier eller lignende og hvor hvor man kunne udforske og nyde godt af naturens helende påvirkning på krop og sind.” Citat: Max Lidegaard
De første mange måneder i den nye virksomhed blev dog præget af Covid-19 og nedlukning af Danmark og en lang række andre lande. Alligevel kom det nye firma godt fra start og i dag har omkring 60 danske butikker valgt at forhandle VikinX, forklarer Max Lidegaard, som oplyser, at teamet bag også har valgt at koble en betydelig online shop til det stadig forholdsvis nye brand.
Ikke alle fysiske forretninger har valgt at føre fuldt varesortiment, men ringene breder sig omkring det danske brand, som er ved at bide sig fast i landende omkring os.
I dag bliver VikinX markedsført i 11 forskellige lande og nye er på vej …
– Vores filosofi er at producere tøj til jagt og udeliv, der passer til den almindelige jæger. Vi laver ikke tøj målrettet bjergjægeren eller jægeren, som i 30 dage skal pyrche i regnskoven fra tidlig morgen til sen aften, forklarer Max Lidegaard, som har gjort det til en filosofi at designe og producere tøj uden alt for mange unødige funktioner. Tøj der passer til den almindelige jæger eller almindelige aktive naturbrugere – tøj hvor også pasformen retter sig mod en forholdsvis voksen målgruppe.
– Jeg plejer at sammenligne VikinX med en VW Passat. Der findes bedre og MEGET dyrere biler, men de fleste ”almindelige” mennesker vil være meget glade for en Passat. Hvis de så oven i købet kun skal betale prisen som for en KIA – uden at forklejne KIA – så bliver de ekstra glade for Passaten.
– Med hjælp fra mit team af branche kendte folk og nogle af mine bedste kammerater, samt kørende sælger med mere end 40 års branchekendskab, står vi i dag med en virksomhed, der kan netop det, vi satte os for. Det siger stifter og CEO Max Lidegaard
– Vi satser med andre ord på tøj, som passer til de fleste – til alle mellem strandjægerne og godsjægerne og dem er der trods alt flest af, lyder der fra Max Lidegaard, der allerede indledningsvis i dette interview oplyste, at VikinX ikke må ses som et soloprojekt. Bag brandet står et helt team …
– Vores team har valgt et design, som ikke er mere jagtpræget end det også kan anvendes, når man ikke er på jagt. Eller af folk, der slet ikke går på jagt, men bare gerne vil have tøj, der passer til en gåtur i skoven eller vandretur i Harzen etc.
Det nye danske tøjmærke er blevet godt modtaget i jagtmiljøet. I en test i bladet Jæger blev en vinterjakke fra VikinX ”bedst til prisen finalist” og i bladet Mit Jagtblad bruges ordene ”overkommelige priser i topkvalitet”. Et citat som Vikinx efterfølgende har valgt at bruge på egen hjemmeside.
Men ikke kun i Danmark har VikinX markeret sig i jagtmiljøet.
Under den europæiske IWA-messe vandt VikinX faktisk prisen, som bedste nye brand. En pris som baserer sig på brugernes stemmer fra 80 lande. Max Lidegaard peger selv på deres profileringsfilm som årsag til denne succes. (Video ses herunder)
Selve produktionen af VikinX er under skarp kontrol, kan man læse på hjemmesiden, hvor det oplyses, at teamet bag VikinX ofte besøger fabrikkerne for at følge op på tingene og sikre at man hele tiden prøver at gøre produktionen lidt ”grønnere”.
Logoet i det det nye brand er to krydsende sværd og dette fortsætter, når VikinX i foråret 2022 skifter navn til Shaggy Breeches.