– Ledelsen af Swarovski Optik har ikke kun fokus på design og produktion af højkvalitets optik. Helt grundlæggende bygger Swarovski Optik på “The Love Of Nature”, lyder det fra virksomheden, der kan se tilbage på endnu et rekordår

Swarovski optik – i kærlighed til naturen

Af Netnatur og Swarovski

Det går godt hos Swarovski Optik. De sidste tyve år er omsætningen vokset til over det dobbelte. Men omsætning og økonomisk vækst er ikke det eneste pejlemærke …

Det oplyser Swarovski Optik, som understreger, at ledelse og produktion er centreret omkring én sætning og det er kærlighed til naturen …

” For The Love Of Nature” er den røde tråd i alt det, som vi arbejder med, lyder det fra virksomheden, der så dagens lys i 1949.

Swarovski Optiks hjemmeside har delt deres hjemmeside ind i tre segmenter Hunting, Birding og Outdoor …

 

Hos Swarovski Optik betragter man hensynet til naturen i bred forstand. Derfor tænker man naturhensynet ind i alt det, som man arbejder med i ledelsen af det internationale brand, der verden over har over 1.000 ansatte og som årligt omsætter for et trecifret millionbeløb målt i Euro …

Men at tage videst mulig hensyn til naturen, er også at tage vare på alt fra biodiversitet til klima. På virksomhedens hjemmeside man man kan læse, at naturhensyn også handler om at hjælpe mennesker til at opleve særlige øjeblikke i naturen.

Et holdbart produkt og et knivskarpt motiv i søgefeltet under stort set alle lysforhold er ikke det eneste, man holder i hånden, når man ser gennem et produkt fra Swarovski Optik. Bag udviklingen af det brede produktprogram, der spænder over kikkerter, sigtekikkerter og teleskoper etc, gemmer sig en virksomhedsfilosofi, der bunder i kærlighed til naturen.

 

– Det at elske og passe på naturen er, hvad vi gør, ja det er vores eksistensberettigelse, lyder det på Swarovski Optiks hjemmeside, hvor man også skriver:

– Øjeblikkets magi er kernen i vores virksomhedsfilosofi.

– Men skal vi også fremover være i stand til at betragte magiske naturøjeblikke i en kikkert fra Swarovski Optik, kræver det, at vi tænker mere end bare omsætning og fortjeneste nu og her. Vores strategiske fokus skal ikke kun være rettet mod i morgen – men også mod i overmorgen.

Denne filosofi virker som guide for tiltag og beslutninger i virksomheden. Det betyder, at man ikke altid agerer, som andre virksomheder, da man prøver at udfordrer nogle af tidens trend de steder, hvor det medfører en alt for stor belastning for natur og miljø. Det betyder, at man f.eks. rejser spørgsmål ved alt fra transport til emballage …

Hos Swarovski Optik mener man det er vigtigt, at man som virksomhed viser det gode eksempel, der kan guide og inspirere andre.

– Folk skal forstå, at de beslutninger, de træffer i dag, bestemmer, hvilken planet de giver videre til deres børn. Først når man har dette for øje, kan man træffe de rigtige beslutninger for både virksomheden og klodens fremtid, som jo reelt er to sider af samme sag.

Hos Swarovski Optik betragtes bæredygtig ledelse som en naturlige tilgang til det at drive forretning. Bæredygtig virksomhedsledelse anses også som en afgørende investering i egen og alle andres fremtid, lyder fra det virksomheden.

-Vi handler ikke på kort sigt, vi tænker i stedet i generationer. Men bæredygtighed betyder også, at vi udviser respektfuld adfærd over for mennesker og natur og påtage os et socialt ansvar. Af hensyn til værditilvækst er vores opgave at harmonisere økonomiske, økologiske og sociale aspekter, lyder det fra Swarovski Optik.

 

– Hos Swarovski Optik mener man, at den udvikling som virksomheden har været igennem, viser, at man har formået at udvikle sig i harmoni med de økonomiske, økologiske og sociale aspekter.

– Vi anser faktisk denne harmonisering som forklaring på vores succes. Høj kvalitet og produkter, der holder i måske generationer, er også at vise hensyn til naturen og dette princip har altid været centralt for os. Der går helt tilbage til begyndelsen og grundlæggelsen af Swarovski Optik.

Siden grundlæggelsen i 1949 har Swarovski Optik arbejdet på kvalitetsbevidsthed som en vigtig søjle i virksomhedens filosofi. Faktisk har det været en del af virksomhedens DNA længe før udtryk som f.eks. lean management så dagens lys. Det kan man læse på firmaets hjemmeside …

 

Med tiden er man hos Swarovski Optik blevet stadig mere opmærksomme på hvordan man kan bidrage til bæredygtig produktion med mindst mulig belastning af natur og miljø.

– Hvert år investerer vi betydelige ressourcer i enten at reducere vores miljøbelastning mest mulig eller i helt at undgå den.

– Som producerende virksomhed er vi afhængig af naturens ressourcer. Derfor er det vigtigt, der er balance mellem det vi giver og det vi tager.

– Det har betydet, at vores produktion baserer sig de strengeste krav og anvender de højeste miljøstandarder.

– Dette påvirker alt omkring vores produktion og i dag er vores bygninger og processer optimeret til at spare mest muligt på ressourcerne og herunder på vand og strøm.

– Vores bygninger er oftest forsynet med solceller eller græstage og vores transport baserer sig på intelligente løsninger, der betyder, at der kun akkurat anvendes det emballage, som er nødvendigt for at transportere en vare sikkert fra a til b.

Se evt. video.

– Vi vil ikke medvirke til at transportere ”luft”, som det ofte ses, når varer indpakkes i overdrevne store kasser selv om en langt mere energi- og miljøvenlig transportform kunne klare opgaven mindst lige så godt, lyder det fra Swarovski Optik.

Swarovski Optik har hovedkontor i Tyrol og er grundlagt i 1949. Virksomheden har specialiseret sig i udvikling og fremstilling af optiske instrumenter med højeste præcision. Kikkerter, riffelkikkerter og andre optiske instrumenter er tilpasset markedets mest krævende brugere. Påskønnelse af naturen er en væsentlig del af virksomhedsfilosofien og dette afspejles i miljøvenlig produktion og engagement i udvalgte naturbeskyttelsesprojekter.
Omsætningen var på 210,4 millioner euro i 2021 (2020: 163,5 millioner euro), og eksportandelen var 91 %.
Virksomheden har omkring 1.000 ansatte på verdensplan.


Læs mere på
SWAROVSKI OPTIK

Del gerne artiklen hvor du ønsker...
Translate »

direkte i indbakken!

Hold dig opdateret om jagt, natur og vildt.
 Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu!