Feteret Hollywood-stjerne poserer i bedste gyserfilmstil under bruseren for at skabe fokus på det store forbrug af vand, der går til produktion af kød …
Af Redaktionen
I krig og kærlighed og politik gælder alle kneb. Det har mange miljø- og dyreaktivister for længst erfaret.
Senest er det et budskab fra organisation PETA, der takket være kreativ markedsføring og brug af kendte, smukke skuespillere, går verden rundt. PETA står for People for the Ethical Treatment of Animals.
Forbruget af vand til produktion af kød i Californien er åbenbart alt for højt. Og for at få det budskab plantet i den offentlige opmærksomhed og dermed i den politiske dagsorden, anvendes den amerikanske skuespiller Pamela Anderson i et virkefuldt kreeret billede.
Inspireret af diverse gyserfilm skriger Pamela Anderson, da hun tilsyneladede erfarer, at der ikke kommer vand ud af bruseren. Vandet er nemlig anvendt til produktion af kød og herunder til vanding af de store kornmarker, der er anlagt som foder til dyrene.
Ifølge Peta anvendes der nemlig temmelig mange liter vand pr. kilo produceret kilo kød. Noget, som organisation ønsker mere fokus på, da Calefornien oplever den værste tørke i mange år
Dermed fik skuespilleren, sexsymbolet og og aktivisten Pamela Anderson atter trukket store overskrifter og dermed leveret det underliggende budskab i kampagnen: Spis mindre kød. Bliv vegetar.
I jægerkredse vil budskabet næppe blive modtaget med kyshånd, selv om der utvivlsomt stadig er jægere, der sender den nu halvtreds år gamle skuespiller en varm tanke fra tid til anden. Anderson var vel firserne og halvfemsernes bedste bud på halvtredsernes ikoniserede Marilyn Monroe.
Jægerkvinder på plakaten
Smukke kvinder i kamp for et bedre miljø og dyrs rettigheder er åbenbart et effektivt virkemiddel. Ellers blev det vel ikke anvendt af Peta, der har afdelinger i store dele af verden.
Helt modsat effekt er set, når smukke kvinder kommer på plakaten i relation til jagt. Her kan kombinationen af jagt og smukke, kvindelige jægere åbenbart udløse den stik modsatte effekt.
Da den unge jæger og jagtfilmproducent Melissa Bachman nedlagde en sydafrikansk løve gik billederne verden rundt. Men billederne blev ikke ledsaget af lykønskninger på de sociale medier. Tværtimod. Billederne af den unge jæger udløste en sand shitstorm på de sociale medier. I det internationale jagtmiljø taler man ligefrem om Melissa-effekten, da billederne udløste kræfter, der ikke lod sig bremse af saglige argumenter om bæredygtig udnyttelse af klodens ressourcer.
Hvorfor det netop var billedet af en smuk ung kvinde med en nedlagt løve, der satte sindene i kog, kan man filosefere meget over. Nettet flyder med billeder af mandlige jægere med løver og andre lovligt nedlagte kattedyr. Men det ligger uden for denne redaktions fokusområder at rokke ved steorotype kvindeopfattelser. Det er der mange, der ved meget mere om end vi gør.
Her nøjes vi med at konkludere, at Pamela Anderson har formået at få den californiske kødproduktion plantet i den danske mediestrøm. Det er i sig selv ret godt gået – uanset hvad man måtte mene om virkemidlerne og det underliggende budskab.
LÆS MERE: Pamela Anderson screams