Messerhunting.pl er en ny spiller på det danske jagtrejsemarked. Den polske jagtrejsegrossist tilbyder danske kunder direkte booking.
Dønningerne af sidste efterårs konkurs af Diana Jagtrejser A/S har endnu ikke lagt sig. Først etablerede en gruppe tidligere ansatte sit under fanen Global Hunting Tours og nu tager en polsk samarbejdspartner skeen i egen hånd og tilbyder de danske kunder at booke direkte.
Personerne bag bureauet arbejder stadig sammen med danske jagtrejseudbydere. Dette og meget andet har vi haft en snak med firmaet leder
Darek Plesniak: – Det er ikke hoved-ideen, at kunder skal booke vores jagter online. Vi bruger vores hjemmeside som en platform for kontakt med potentielle kunder. Der er vores måde at fortælle om vores produkter på. Man kan også sige, at siden danner grundlaget for snakken med kunden. – Vedr. salget vil det stadig foregå på traditionel vis (telefon-samtaler, mail, post, personlige møder osv.) Sådan vil det også være fremover. I det mindste indtil vi ved, at vores kunder fortrækker mere moderne metoder. – Selv hvis salget udvikler sig til at blive mere internet-baseret, vil vi ikke glemme ”traditionalisterne”, som jeg selv tilhører.
– Samtale er stadig den bedste måde, når det drejer sig om at lokalisere kundernes ønsker og forventninger på. Kun gennem samtale kan vi seriøst tjekke, hvad der er godt ved vores arrangementer, og hvad der kan gøres bedre. Naturligvis er mail og chat på internettet også meget brugt, men samtale er efter min mening stadig at foretrække. Men vores hjemmeside giver et rigtig godt og detaljeret udgangspunkt for dialogen.
Hvis man er interesseret i nogle af de mange revirer, vi har i udvalg, sender man os bare en mail, fax eller ringer til os. Vi taler alle engelsk og vores ambassadører i Danmark, Per Smed og Jesper Nielsen, taler naturligvis dansk. Netnatur.dk: Lige siden Polens medlemskab af EU har det været forholdsvist simpelt for polske jagtrejsebureauer at markedsføre sig i f.eks. Danmark. Hvorfor sker det først nu? – Jeg ved ikke hvorfor, at mine konkurrenter/kollegaer, – der er vel omkring 100, vil jeg tro – ikke er begyndt noget før.
Mine partnere fra Gdansk Jarek Onuszko og Pawel Swierk samt undertegnede har dog en anden baggrund end de fleste andre, der arbejder i denne branche. Vi har nemlig alle været tæt knyttet til danske jagtrejseselskaber.
– Siden 1987 har jeg således haft et samarbejde med Wilson Jagtrejser, men efter Wilson blev solgt til Diana, forblev mit firma en af hovedleverandørerne for Diana og Buhl. Jeg vil tro, at en stor del af de danske jægere, der har besøgt Polen, har benyttet os uden at vide, at det egentligt var os der stod bag rejsen. – Pawel og Jarek har tidligere arbejdet for Dream Hunting og tog sig af deres projekter i Polen. Sidste år i maj slog vi os sammen og begyndte at arbejde sammen omkring projektet Diana.pl – i samarbejde med Diana Jagtrejser i Danmark. Men uheldigvis og helt uventet for os, blev Diana Jagtrejser erklæret konkurs.
– Vi stod tilbage midt i sæsonen, med en stor Diana skabt gæld, som vi efterfølgende har været nød til at betale af egen lomme. Ligeledes stod vi med en række bookede jagtrejser uden tilhørende kunder. Efter Dianas konkurs har intet dansk jagtrejsebureauer været i stand til at købe alle vores jagter til den nye sæson. Dette forstår jeg fuldt ud, og bebrejder ingen. Men konsekvensen har været, at vi har besluttet, at vi selv vil markedsførere vores produkter og sælger disse på vores egen risiko.
– Men for at vende tilbage til spørgsmålet. Så er svaret ja, det det er rigtigt, at det er nemmere at krydse grænserne efter Polen er blevet medlem af EU og en del af Schengen-aftalen. De eneste dokumenter, der skal bruges, er pas, EU våbentilladelse og vores voucher, der bekræfter, at man er på jagt i den konkrete periode på det konkrete revir. – Jeg husker stadig, hvordan det var i gamle dage, hvor der var en masse problematiske formaliteter, der skulle klares, før man kunne komme på jagt i Polen. F.eks. Visa og besværlige våbentilladelser etc. Heldigvis er alt dette slut nu.
Ligeledes har stor set alle vores kunder tidligere spurgt om muligheden for at rejse direkte – uden om den danske agent. Dette bekræfter os i, at tiden nu er moden. – Vores system i Polen er en smule anderledes, og jeg indrømmer, at der stadig er ting at forbedre. Vores ordinære rejseforsikring dækker dog rejsen hjem, hvis kunden bliver efterladt på destinationen. – De 400 euro dækker kun de udgifter, vi har i Polen, hvis kunden eksempelvis aldrig dukker op til den planlagte tur. Med andre ord er det os, der løber den største risiko, når en dansk kunde booker en rejse gennem os.
– Skulle der være kunder, der set i lyset af Dianas konkurs, er bange for en gentagelse, kan jeg oplyse, at vi naturligvis er et registret selskab i Polen. Enhver med forstand på økonomi kan altid tjekke vores økonomiske grundlag. Desuden har vi en licens fra det polske ministerium, som fortæller, at vi har de nødvendige tilladelser for at sælge jagtrejser. Denne licens er også en som kunderne kan ringe eller skrive om, hvis de ønsker at tjekke, at der er orden i tingene. Denne information vil desuden blive tilgængelig på vores hjemmeside.
Netnatur.dk: Danske jagtrejsende er som oftest dækket af Rejsegarantifonden, som holder kunden skadesløs, hvis et dansk rejsebureau som følge af konkurs ikke er i stand til at gennemføre den betalte rejse. Hvilke garantier kan I tilbyd de danske kunder? Darek Plesniak: – Det er med køb af jagtrejser, som det er med ægteskaber samt køb af hamburgere: Det er et spørgsmål tillid.
Tidligere var vi 100 % sikker på, at vores jagter blev solgt. – Den situation vi er i nu, er udover de allerede nævnte forhold, naturligvis hjulpet på vej af den internationale finanskrise. Jeg forstår, hvis de ser på os som normale konkurrenter, men på den anden side … De fleste danske agenter handler også direkte med ”vores” partnere. Eksempelvis går de direkte til de polske statsskove.
I den henseende bliver vores nuværende kunder også en slags ”konkurrenter” til vores projekt. Det må vi naturligvis acceptere. – Verden forandrer sig. Vi prøver blot så godt vi kan at tilpasse os denne udvikling. Jeg ved, at en del andre polske selskaber også arbejder på direkte bookinger fra Danmark: Men ikke alle vil indrømme det! – Vi vælger at spille med åbne kort og jeg tror, vi er de første, der er helt åbne omkring det at arbejde direkte med danske kunder Men vi vil ikke gå aggressivt efter vores kunders ”kunder”. Hvis en kunde vil købe direkte, skal det være på eget initiativ. Man vil ikke opleve, at vores ansatte vil presse folk til at booke direkte gennem os. Spillereglerne er helt klare fra vores side.
– Selv om vores priser er gode til det danske marked, er prisen ikke vores vigtigste parameter. Vi tilstræber først og fremmest at levere et godt produkt. Dårlige jagter ender ofte med at blive en dyr fornøjelse og derfor går vi efter at levere kvalitetsrejser til fornuftige priser, slutter