British Airways er nu også med i gruppen af flyselskaber, der nægter at transportere trofæer fra lovligt nedlagte dyr …
Af Redaktionen
British Airways vælger således at følge trop på den kurs, som det sydafrikanske luftfartselskab satte i foråret 2015.
LÆS OGSÅ: South African Airways lukker ned for transport af jagttrofæer
Den første melding kom som en stor overraskelse i bl.a. de danske jagtrejsemiljøer, men man forventede ikke, at tendensen som frygtet ville brede sig til de øvrige luftfartselskaber.
LÆS OGSÅ: DJA: Øvrige flyselskaber vil næppe følge SA-embargo
Men allerede kort tid efter meldte de første selskaber, at de ville følge trop og følge den kurs, som South African Airlines havde udstukket. Måske fordi de valgte at læne sig op at det selskab, der er tættest på de ulovligheder, der officielt er hele udgangspunktet for den nye politik, nemlig krybskytteri og risikoen for at hjælpe denne industri med transport af ulovligt nedlagte dyr.
LÆS OGSÅ: South African Airways’ beslutning kan sprede sig
De danske jagtorganisationer har næppe muskler nok til at gå ind i debatten med de internationale selskaber, selv om tusindvis af danske jægere hvert år rejser på jagt uden for landets snævre grænser. Dertil skal det nævnes, at en stor del af trofætransporten forgår med skib, som endnu ikke har varslet nye politikker.
LÆS OGSÅ: Endnu et flyselskab tilslutter sig trofæ-embargo
British Airways’ embargo vil specielt ramme transport af trofæer fra New Zealand og Canada.
I stedet for at redde vilde dyr fra udryddelse, kan det få den stik modsatte effekt, da kontrolleret og bæredygtig jagt er med til at finansiere vildtbevarelsen og de områder, som de lever i. Denne antagelse deles ikke kun af jægere, men også af forskere og mere fakta-funderede naturfredningsfolk.