Det er en god historie, at brygge en øl ved hjælp af festivalgæster urin. Således har nogle af verdens største medier bragt historien om Pisner
Af Landbrug & Fødevarer
Det store amerikanske nyhedsmedie Huffington Post skriver: ”Is this the ultimate sustainable hipster beer?”. Historien om øllen er efterfølgende blevet delt på Huffington Posts Facebook-side, som har 9,4 mio. følgere.
På Twitter er #Pisner blevet stort, og på blot fem dage, er historien om øllen blevet eksponeret for mere end 40 mio. mennesker. Særligt den store amerikanske radiostations NPR, har bidraget til massiv opmærksomhed på Twitter. Med en følgerskare på 579.000 mennesker, er NPRs tweet nået ud til millioner af Twitter-brugere.
– Det er jo helt fantastisk, at vi kan nå ud til millioner af mennesker uden for landets grænser. Forhåbentlig kan vi bidrage til at brande Danmark som et land, der går nye veje for bæredygtig fødevareproduktion. Blandt verdens politikere er der stort fokus på cirkulær økonomi, og må siges at være lige netop det i yderste potens, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.
Også amerikanske Fox News har fundet historien interessant. De skriver, at det ”desværre” er lykkedes et dansk bryggeri at brygge en øl på urin fra mennesker. Inden de beroliger deres amerikanske læsere med, at der ikke er urin i selve øllen.
Nogle af verdens største musikmedier britiske NME og amerikanske Pitchfork har opsnappet historien om øllen, der er blevet til ved hjælp af 50.000 liter urin opsamlet på Roskilde Festival 2015.
Pisner-øllen bliver brygget i samarbejde med Nørrebro Bryghus. Øllen er blevet til ved, at Landbrug & Fødevarer har spredt urinen fra Roskilde Festival på to hektar marker med maltbyg. Urinen er brugt som gødning til jorden, inden selve maltbyggen er blevet sået. Så der er altså ingen fare for, at man får festival-urin i munden, når man drikker øllen.
Pisner-øllen er også nået til Spanien, hvor en af landet største aviser El Pais skriver ”nej, det er ikke en joke. Dansk øl er brygget på urin fra mennesker.”
– Idéen med Beercycling, som vi kalder projektet, var aldrig at få en masse international opmærksomhed. Men det er da kun en fjer i hatten for danske landmænd, hvis vi kan fortælle resten af verden, at vi er et progressivt og innovativt erhverv. Og hvis det samtidig kan give hele verden et billede af, at vi i Danmark faktisk er nogle af verdens bedste til at lave bæredygtige fødevarer, så klager jeg ikke, siger Karen Hækkerup.