Rejsegarantifonden skal ikke dække kunder, der køber pakkerejser og/eller sammensatte rejsearrangementer hos udbydere, som ikke er registreret i fonden
Af Rejsegarantifonden
Rejsegarantifondsloven blev ændret pr. 1. juli 2018. Nedenfor fremgår nogle af de væsentligste ændringer.
Rejsegarantifonden har efter den 1. juli 2018 ikke skullet dække kunder, der køber pakkerejser og/eller sammensatte rejsearrangementer hos udbydere, som ikke er registreret i fonden.
En pakkerejse består af minimum to af følgende rejseydelser: Transport = Fx fly, bus, tog, færge m.m. Indkvartering = Fx hotel, vandrehjem, sommerhus, campinghytte m.m. Turistmæssig ydelse = kan være mange forskellige ting. Det afgørende er, at det er væsentligt i forhold til det samlede produkt, hvor det er kombineret med en af de tre andre. Eksempler på turistmæssige ydelser, der kan være væsentlige: Billet til fodboldkamp, koncertbillet, yogakursus, jagt, dykning, greenfee til golf, skileje, liftkort Billeje = Leje af bil, autocamper, stor motorcykel eller andre motorkøretøjer. En pakkerejse der varer under 24 timer er kun omfattet af fondens dækning, hvis den indeholder indkvartering – uanset hvad prisen er.
Det vil være afgørende, om udbyderen var registreret på det tidspunkt, hvor kunden købte rejsen. Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på at tjekke rejseudbyderen, hvis du gerne vil være omfattet af Rejsegarantifondens dækning til tilfælde af konkurs. Du kan på fondens hjemmeside søge på, om en bestemt rejseudbyder er registreret i fonden.
Nogle rejseudbydere er efter 1. juli 2018 registreret i Rejsegarantifonden, men kan have tilsluttet sig en anden garantiordning i EU/EØS. Hvis det er tilfældet, skal du i tilfælde af rejseudbyderens konkurs søge erstatning hos rejsegarantiordningen i det pågældende land og ikke hos Rejsegarantifonden i Danmark, hvis du har købt en pakkerejse eller et sammensat rejsearrangement. Det vil i givet fald fremgå af søgningen på vores hjemmeside, hvilket lands garantiordning rejseudbyderen har tilsluttet sig.
Vær opmærksom på billeje
Billeje er et selvstændigt element i en pakkerejse på lige fod med transport, indkvartering og anden turistmæssig ydelse.
Man vil betragte det som en pakkerejse, hvis de forskellige elementer (transport, indkvartering, turistmæssig ydelse, billeje) udbydes, sælges eller faktureres til en samlet pris, eller betegnes som en pakkerejse, selv om de forskellige elementer købes hos forskellige erhvervsdrivende.
Derimod er det ikke længere en pakkerejse, hvis en kunde i første omgang køber fx indkvartering (og får en faktura på det) og nogle måneder efter køber fx transport (og får en faktura på det) – selv om begge dele købes hos den samme udbyder.
Sammensatte rejsearrangementer
Udover ovenstående ændringer er der indført et nyt begreb – ”sammensatte rejsearrangementer” – hvor kunder, der selv ”pakker” deres rejse, bliver bedre beskyttet, end de er i dag, men ikke så godt som hvis de køber en pakkerejse.
Hvis du som kunde fx køber indkvartering hos en udbyder, som har et kommercielt link på sin hjemmeside, hvorigennem du hos en anden erhvervsdrivende køber et andet element i rejsen (fx koncert), så vil du være omfattet af fondens dækning for indkvarteringen, hvis du har købt koncertydelsen senest 24 timer efter, at du købte indkvarteringen. Fondens dækning vil ikke gælde ”ydelse nr. 2”, som i det nævnte eksempel er koncert.
Et ”kommercielt link” er et link, der er målrettet til dig som forbruger vedrørende lige netop den rejseydelse, du er ved at købe. I eksemplet ovenfor er det fx et link til en koncert, som bliver afholdt på destinationen i den periode, du er ved at købe indkvartering. En reklame, som popper op, fordi du tidligere har søgt på noget bestemt på nettet, er ikke i lovens forstand et ”kommercielt” eller ”målrettet” link. Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 130)