Af Redaktionen
Danskerne handler på nettet som aldrig før.
“Julen 2014 markerede et markant gennembrud for julegavekøb på nettet. Over halvdelen af danskerne købte julegaver på nettet, og 7 ud af 10 netbutikker havde en større omsætning i julen 2014 end året før. Ifølge branchens egne oplysninger blev der sendt 37 % flere julepakker ud i 2014 målt i forhold til 2013.
De danske jagtbutikker har allerede rettet fokus mod den udvikling og det nye julekatalog fra Almas Park og Fritid udkommer f.eks. kun digitalt.
Almas Park og Fritid valgte allerede for to år siden at satse 100% på et elektroniske julekatalog.
– Vores udgifter til tryk- og forsendelse var blevet alt for dyre i forhold til gevinsten ved at udsende flotte trykte kataloger. Derfor valgte vi helt at droppe papirudgaven. Det oplyser Peter Olesen, der er ansvarlig for markedsføringen af butikkerne i hhv. Aalborg og Brønderslev.
– Vi har faktisk ikke oplevet målbart tab i omsætning, selv om vi efter moden overvejelse valgte at gå 100% online med vores julekatalog. Tværtimod ser det ud til, at julehandlen bliver ekstra god i år, oplyser Peter Olesen.
– Folk begyndte i hvert fald meget tidligt med deres juleindkøb, men om det blot er en tilfældighed, er nok lidt for tidligt at sige noget sikkert om, siger butikschefen i Aalborg, der tror, at onlinehandlen i år vil sætte ny rekord.
– For Almas Park og Fritid er den fysiske butik dog stadig meget vigtig, da den endnu generer den største omsætning, da mange gerne vil have varerne i hånden inden de beslutter sig. Navnlig ved køb af lidt større og dyrere ting.
– De har måske set produkterne på nettet, men den endelige beslutning tager de først, når de står i butikken og kan mærke produktet og vurdere kvaliteten, fortæller Peter Olesen, der i lighed med resten af landet oplevede en voldsom stigning i antal af gennemførte nethandler, da der den amerikansk inspirerede Black Friday satte danskerne i købehumør.
– Fredag d. 27. november havde vi omkring 5-6 gange så mange handler, som vi har på en almindelig fredag, da vi på dagen tilbød 20% rabat på alle varer, der ikke allerede var mærket ned.
Almas Park og Fritid har valgt at samle både jagt-, fiske- og hesteudstyr i ét katalog, da de har erfaret, at der er en god synergi mellem de tre produktkategorier.