– Vildtforvaltningsrådets behandling af sager pr. automatik hvert fjerde år er beskæftigelsesterapi og magtmisbrug og bør afskaffes. Det mener Henning Kørvel
Vildtforvaltningsrådets behandling af sager pr. automatik hvert fjerde år er beskæftigelsesterapi og magtmisbrug og bør afskaffes, og sager fremadrettet kun behandles, hvis en ny udvikling gør dette nødvendigt. Hvis automatikprincippet fastholdes, skal udsætning af vildt til jagt behandles i VFR igen i 2028, men til hvilken nytte? Med sin nedstemning af Alternativets forslag er Folketinget principielt tilhænger af udsætning af vildt til jagt, og fordi Folketinget har mere magt end VFR, står dets beslutning stå ved magt, og kan således ikke omgøres af VFR, men fordi emnet ikke er afsluttet imellem VFR og miljøministeren, bør denne anmode VFR om at komme med en indstilling, der matcher Folketingets beslutning, og sagen om udsætning af vildt til jagt i Danmark herefter lukkes.
Synspunkt af Henning Kørvel
SMV-regeringens intention, at hver 20. kontrollant i den offentlige sektor, der udfører pseudoarbejde, skal fyres, bør følges op med, at ministres og regeringens rådgivende råd, udvalg og kommissioner ikke længere skal behandle sager pr. automatik.
Vildtforvaltningsrådet (VFR), der rådgiver miljøministeren i vildtforvaltningsmæssige spørgsmål, har desværre en fireårig turnus for flere temaer, der behandles pr. automatik hvert fjerde år, uanset om en ny udvikling berettiger til dette eller ej.
Fordi det både er beskæftigelsesterapi, og giver anledning til fnidder imellem de to parter i VFR – henholdsvis jagttilhængere og jagtmodstandere – bør automatikken afskaffes, og sager fremadrettet kun behandles af VFR, hvis en ny udvikling gør dette nødvendigt.
Udsætning af vildt til jagt i Danmark – fasaner, gråænder og agerhøns – er et af de emner, der pr. automatik tages op af VFR hvert fjerde år. Og det giver hver gang anledning til knas imellem parterne, fordi jagtmodstanderne desværre enten ikke kan eller ikke vil forstå, at udsætning af vildt til jagt er bæredygtig, fordi jagt på udsatte fugle næsten ikke tolder af bestande af vilde fugle, hvilket burde være en win-win-sag for alle parter, men desværre ikke er det på grund af en forstokket tilgang hos jagtmodstandere.
Desuden har undersøgelser vist, at biodiversiteten er cirka 20% højere på steder med udsætninger end på steder uden udsætning.
Fasaner har været udsat til jagt i Danmark siden 1840 (1880), og ud af landets 770 godser, har cirka 100 et jagtvæsen med en skytte, der udsætter fasaner og ofte også gråænder og agerhøns til kommerciel dagjagt. Mange flere godser udlejer deres jagtarealer, hvor jagtlejere selv sætter især fasaner og gråænder ud.
Magtmisbrug
Miljøministeriet fastlægger spillereglerne for VFR, men bør indse, at det fireårige turnusprincip er ude af trit med virkeligheden, og sager fremadrettet kun bør sættes på VFRs dagsorden, hvis en ny udvikling – fx sygdom blandt udsatte fugle – gør dette nødvendigt.
Hvilke andre råd, kommissioner og udvalg i Danmark behandler sager pr. automatik? Hvis nogen gør det, bør det afskaffes, fordi det jo får os til at fremstå som en nation af rene landsbytosser.
Læs mere om LAESERBREVE
Dagsordenen til møder i VFR udarbejdes i samarbejde mellem formanden for VFR, Jan Eriksen og departementet i miljøministeriet, og når et emne som udsætning af vildt til jagt, der er blevet følsomt på grund af modstanderes useriøse angreb, sættes på dagsordenen pr. automatik, beror det på tradition, som imidlertid er magtmisbrug, fordi automatikprincippet opleves sådan: ”I skal ikke føle jer sikre, for vi kan komme efter jer igen om fire år”.
Automatprincippet betyder desuden, at godser der sætter vildt ud til jagt hvert fjerde år, ikke ved, om de er købt eller solgt, og de således kun kan planlægge for fire år ad gangen.
Hvilke andre brancher i Danmark stilles så dårligt af tilmed et regeringsorgan?
Godser, der sælger dagjagter på udsat vildt, omsatte i 2016 imellem en og fem millioner kroner, og for mange godser giver jagtindtægter ”smør på brødet”.
Miljøminister Magnus Heunicke (S) bør tage hensyn til dette, og godserne ved fjernelse af automatikprincippet i VFR således får sikkerhed for at kunne afvikle dagjagt på udsatte fugle, som er en væsentlig indtægtskilde for dem, såvel som udlejning af jagt er det for andre gårde.
Hvis automatikprincippet derimod fastholdes, vil udsætning af vildt til jagt blive sat på VFRs dagsorden igen i 2028, men principielt har Folketinget blåstemplet udsætning af vildt til jagt i Danmark, da det et flertal i foråret 2024 nedstemte et forslag fra Alternativet om forbud mod udsætning. Omskrevet går et folketingsflertal altså ind for udsætning af vildt til jagt i Danmark, og det vil se komplet latterligt ud, hvis miljøministerens rådgivende organ, VFR, sætter emnet på dagsordenen igen i 2028 uanset udfaldet.
VFR må indse, at slaget om udsætning af vildt til jagt i Danmark er tabt, og rådets indstilling, at udsætning af gråænder udfases om fem år, var spildt ulejlighed, fordi miljøministeren ikke skrev under på indstillingen, og Folketinget overhalede den inden om med nedstemningen af Alternativets forslag om forbud mod udsætning af vildt til jagt i Danmark.
Skrot principaftale
Miljøministeren må formodes at have vidst, eller fået information fra en af sine rådgivere, at gennemførelse af VFRs indstilling ville være totalt ødelæggende for gråandejagten i Danmark, hvor der årligt skydes cirka en halv million gråænder, heraf mange udsatte.
Den vilde bestand af gråænder i Danmark tæller ifølge DOF kun cirka 20.000 par, og de ville hurtigt få ben at gå på, hvis udsætning af gråænder ophører, og det må således forudsættes, at det uden udsætning af gråænder ville blive nødvendigt at forkorte jagttiden på gråænder væsentligt, ja, måske helt frede dem.
Folketingets nedstemning af Alternativets forslag om at forbyde udsætning af vildt til jagt i Danmark har reddet miljøministeren ud af en kattepine, og det rejser spørgsmålet, om VFR er blevet overflødigt?
Dette er dog næppe tilfældet, men fordi VFR blev dannet tilbage i 1979, bør konceptet nytænkes. Har VFR den rigtige sammensætning, eller skal sammensætningen justeres?
Miljøminister Magnus Heunicke (S) kan redde sig ud af kattepinen om VFRs indstilling vedrørende gråænder ved, at han – på trods af Folketingets OK til udsætning af vildt til jagt i Danmark – anmoder VFR om en ny indstilling, der matcher Folketingets opbakning til emnet, og så ellers lukke sagen og således give godser og jagtudøvere i almindelighed fred til at udøve udsætning og jagt på udsat vildt. Nu er der brugt krudt nok på dette emne.
Herefter skal jagtmodstanderne holde mund. Ifølge en velinformeret kilde på Facebook har politikere på Christiansborg sagt til jagtmodstandere i DN, DOF og DB, at de skal nedtone deres useriøse kritik af jagt.
For jægerne står et stort problem imidlertid stadig tilbage, fordi Danmarks Jægerforbund har indgået en vidtgående principaftale med Danmarks Naturfredningsforening, som forhindrer jægerforbundet i at agere som en jagtforening, idet formanden Claus Lind Christensen – sagt med formanden for Dansk Skovforening, Peter A. Busck – ”lyder som en person fra ornitologisk forening”, og hans stillingtagen i sager fra VFR afspejler dette.
En aftale skal gå begge veje, og fordi Folketinget har blåstemplet udsætning af vildt til jagt i Danmark, bør jægerforbundet kræve genforhandling af principaftalen med DN, og det ultimative krav skal være, at enten bakker DN op om udsætning af vildt til jagt i Danmark, eller også opsiger jægerforbundet principaftalen.
Principaftalen binder jægerforbundet på hænder og fødder, men efter Folketingets principielle accept af udsætning af vildt til jagt i Danmark er jagtsagen i Danmark bedre stillet uden principaftalen, hvis formanden ellers evner at tale jagt og udsætning til jagt op.
Læserbreve, der ønskes optaget på netnatur.dk, kan sendes til info@netnatur.dk
KLIK og gå til det undermagasin, som du ønsker.
Undermagasinerne på netnatur.dk samler og organiserer nyheder og aktuelt indhol